Żelazo – mikroelement o dużym znaczeniu

Żelazo znajduje się w prawie każdej komórce ciała. Jest niezwykle ważnym składnikiem mineralnym – bierze udział w tworzeniu hemoglobiny, zawartej w czerwonych krwinkach oraz mioglobiny, znajdującej się w mięśniach. Dzięki hemoglobinie i mioglobinie cały organizm jest zaopatrywany w tlen.

Trudno jest przyjąć w pokarmie zbyt dużą dawkę żelaza. Jego nadmiar w organizmie wiąże się głównie z chorobą metaboliczną, hemochromatozą, w której przebiegu żelazo nadmiernie gromadzi się w tkankach.

Znacznie częstszą sytuacją jest niedobór żelaza, który prowadzi do anemii. Zmniejszona w takim przypadku liczba czerwonych krwinek nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej ilości tlenu wszystkim tkankom i narządom ludzkiego ciała. Prowadzi to do objawów takich, jak:

  • brak energii,
  • zawroty głowy,
  • skrócony oddech,
  • nerwowość,
  • bóle głowy,
  • bladość skóry,
  • utrata wagi.

Na wystąpienie niedoboru żelaza szczególnie narażeni są:

  • kobiety o obfitych miesiączkach,
  • kobiety w ciąży i połogu,
  • biegacze długodystansowi,
  • dawcy krwi,
  • osoby, u których występują krwawienia wewnętrzne.

Stwierdzony niedobór żelaza wymaga suplementacji żelaza w postaci jednego z wielu preparatów dostępnych na rynku. O rodzaju preparatu i dawce, jaką powinien przyjmować pacjent, decyduje lekarz.

Zanim jednak dojdzie do niedoboru, możemy zadbać o prawidłową dietę, zawierającą produkty bogate w żelazo, co pomoże nam uniknąć przykrych konsekwencji anemii.

Najlepszym źródłem żelaza są między innymi:

  • czerwone mięso,
  • wątróbka,
  • fasola,
  • suszone owoce (szczególnie figi),
  • zielone warzywa spożywane na surowo (szpinak, brokuły, jarmuż).

Wchłanianie żelaza ułatwia witamina C, warto więc wprowadzić do codziennej diety bogate w nią produkty: owoce cytrusowe, paprykę czy pietruszkę.
Dieta, w której zostaną uwzględnione wymienione produkty, pomoże ograniczyć ryzyko wystąpienia niedoboru żelaza.

Leave a reply