Właściwości magnezu

Magnez jest niezwykle ważnym dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu pierwiastkiem – uczestniczy w około 300 reakcjach biochemicznych zachodzących w ciele człowieka. Tylko 1% magnezu w naszym organizmie jest składowany w krwi, 50% znajduje się w kościach, resztę natomiast można znaleźć w różnych komórkach ciała. Jaką dokładnie rolę pełni magnez w ciele człowieka?

Magnez odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i układu nerwowego, umożliwia rytmiczne bicie serca. Wspomaga system odpornościowy i wzmacnia kości. Reguluje poziom cukru we krwi i pomaga zapewnić odpowiednie ciśnienie krwi. To nie wszystko. Magnez wspiera metabolizm i syntezę białek. Wspomaga leczenie chorób układu krążenia, nadciśnienia i cukrzycy. Jak widać, rola magnezu jest nieoceniona.

Nawet niewielki niedobór magnezu może spowodować przykre dolegliwości: zmęczenie, poddenerwowanie, skurcze mięśni, ataki migreny, zaburzenia rytmu serca, bezsenność i poczucie ogólnego osłabienia. Pamiętajmy, że nasz organizm szczególnie dużo zapasów magnezu traci, kiedy przeżywamy silny stres, może to być powodem wystąpienia wymienionych objawów.

Odpowiednie stężenie magnezu w organizmie jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży. Redukuje ryzyko osteoporozy i podnosi poziom tolerancji bólu, co jest bardzo ważne w trakcie porodu. Reguluje też ciśnienie krwi i zapobiega nadciśnieniu tętniczemu.

Warto więc zadbać o dietę bogatą w magnez. Codzienny jadłospis powinien zawierać między innymi:

  • surowe warzywa i owoce takie jak: szpinak, awokado, banany,
  • suszone owoce: figi, morele,
  • orzechy i ziarna: migdały, nerkowece, pestki dyni, sezam,
  • warzywa strączkowe: fasola, soja, soczewica,
  • brązowy ryż,
  • chudy nabiał, np. jogurt naturalny.

Dzięki dobrej diecie większość ludzi może utrzymać odpowiedni poziom magnezu w organizmie bez dodatkowej suplementacji. A wplatając do codziennych posiłków wymienione produkty sprawimy, że dieta nie tylko będzie służyła zdrowiu, ale będzie też naprawdę smaczna.

Leave a reply