Wege ciąża

Wiele kobiet spodziewających się dziecka spotyka się z negatywnymi komentarzami na temat diety wegetariańskiej w ciąży. Rodzina czy też lekarze uzasadniają, że taka dieta może prowadzić do anemii i tym samym zagrażać dziecku. Kobiety często przekonuje się, aby przynajmniej na czas ciąży zrezygnowały z diety wegetariańskiej „dla prawidłowego rozwoju dziecka”. Jednak coraz więcej kobiet decyduje się na wege dietę również podczas ciąży. Dobrze zbilansowana dieta nie wpływa negatywnie na rozwój ciąży – przeciwnie, wiele wegetarianek ma lepsze wyniki badań, niż nie-wegetarianki. Dla bezpieczeństwa ciąży ważne jest, aby organizm matki otrzymywał dostateczną ilość witamin i minerałów.

Dieta powinna być dostosowana do okresu w życiu kobiety – ciąży, karmienia piersią, wychowywania najpierw niemowlaka, potem starszego dziecka. Wegetarianie mają mniejszą ilość cholesterolu we krwi, dużo rzadziej występuje u nich cukrzyca oraz nadciśnienie tętnicze niż u osób na tradycyjnej diecie. Zaletą diety wegetariańskiej jest również poprawienie przyswajania witamin, błonnika, magnezu czy też kwasu foliowego.

Na jakie składniki szczególnie zwrócić uwagę?

1. Witamina C

Okres ciąży jest etapem, kiedy kobieta szczególnie powinna dbać o swoje zdrowie. Witamina C wzmacnia układ immunologiczny i skutecznie walczy z bakteriami.

Najlepszym źródłem witaminy C są:

  • kakao
  • czerwona papryka
  • czarna porzeczka
  • brukselka
  • kalafior
  • szpinak
  • truskawki

2. Magnez

Magnez wzmacnia mięśnie i działa kojąco na układ nerwowy oraz działa korzystnie na układ krwionośny.

Najwięcej magnezu zawierają:

  • kakao
  • nasiona słonecznika
  • nasiona dyni
  • migdały
  • kasza gryczana
  • biała fasola (suche nasiona)

3. Żelazo

Żelazo jest bardzo ważne dla organizmu, szczególnie kobiety ciężarnej. Jego niedobór może powodować anemię. Działa korzystnie na układ odpornościowy oraz walczy w wolnymi rodnikami.

Żelazo zawierają:

  • ziarna sezamu
  • biała fasola
  • soczewica
  • soja
  • pestki dyni

4. Białko

Białko jest bardzo ważne dla kobiet w ciąży. Dostarcza aminokwasów, reguluje wzrost i masę oraz układ kostny dziecka.

Źródłem białka są:

  • soja
  • pistacje
  • orzechy włoskie/ziemne
  • migdały
  • soczewica
  • biała fasola

Zbilansowana i dostosowana do potrzeb matki i dziecka dieta wegetariańska w ciąży jest bardzo korzystna.

Ginekolodzy w Babka Medica są przyjaźni wege ciąży!

Leave a reply