CSC_54103

Masz umówioną wizytę w przychodni, nie wiesz jakich potrzebujesz dokumentów lub czekasz na odbiór wyników?

Poniższa lista odpowie na Twoje pytania i pomoże w rozwianiu wątpliwości.

Zapoznaj się z zamieszczonymi informacjami, aby odwiedziny w przychodni przebiegły w możliwie najbardziej komfortowy sposób.

Wyniki badań można odebrać osobiście lub na podstawie pisemnego upoważnienia i dokumentu tożsamości osoby upoważnionej. Podpis pacjenta na upoważnieniu musi być złożony w obecności pracownika przychodni.

W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach, na wniosek pacjenta kserokopia dokumentacji medycznej lub wyniki badań diagnostycznych mogą być wysłane mailem lub pocztą.

W tej sytuacji pacjent zobowiązany jest do złożenia stosownego upoważnienia podpisanego w obecności pracownika przychodni.

Wyniki badań i dokumentacja medyczna wysyłane droga mailową są szyfrowane. Do pacjenta zostaje wysłany SMS na dostępny w bazie danych Przychodni numer telefoniczny z hasłem do załącznika wysłanego drogą mailową.

Co należy wziąć ze sobą na pierwszą wizytę do ginekologa? Jak należy przygotować się do wizyty? Co to jest karta wywiadu położniczo-ginekologicznego? W tym dziale znajdziesz odpowiedź na wszelkie pytania związane z pierwszą wizytą u ginekologa.

czytaj więcej

Co należy wziąć ze sobą na pierwszą wizytę do ginekologa w ciąży? Jak należy przygotować się do wizyty? Co to jest karta wywiadu położniczo-ginekologicznego? W tym dziale znajdziesz odpowiedź na wszelkie pytania związane z pierwszą wizytą u ginekologa w ciąży.

czytaj więcej

W ciągu kilku minut po porodzie każde dziecko przechodzi rutynowe badanie wykonane przez neonatologa. Badanie służy ocenie stanu maluszka oraz identyfikacji ewentualnych zagrożeń życia. Takie badanie powtarza się kilkakrotnie w pierwszych dniach życia.

czytaj więcej

W związku z tym, że przepisy polskiego prawa pozwalają na wypisywanie recept w celu kontynuacji leczenia bez konieczności każdorazowego osobistego badania pacjenta, pacjenci Babka Medica mają możliwość otrzymania takiej recepty u swojego lekarza prowadzącego.

Usługa “Kontynuacja farmakoterapii” skierowana jest do pacjentów, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

  • Babka Medica dysponuje ich dokumentacją medyczną;
  • dokumentacja medyczna pozwala na ustalenie konieczności kontynuacji leczenia;
  • odbyli w ciągu ostatnich 4 miesięcy wizytę u lekarza prowadzącego w Babka Medica;
  • oświadczają, że nie zgłaszają żadnych problemów z dawkowaniem leków i nie obserwują u siebie działań niepożądanych;
  • deklarują dobre samopoczucie oraz brak istotnych zmian w swoim stanie zdrowia;
  • wiedza medyczna pozwala na bezpieczną kontynuację farmakoterapii.

Usługa “Kontynuacja farmakoterapii” jest odpłatna.

W celu otrzymania recepty prosimy o wypełnienie formularza i przesłanie skanu pocztą elektroniczną na adres info@babkamedica.pl. Prośbę o wystawienie recepty można też złożyć telefonicznie poprzez naszą infolinię 22 637 50 01.

Recepta zaoczna powinna zostać odebrana przez pacjenta lub osobę pisemnie upoważnioną w ciągu 7 dni od daty wystawienia. W przypadku nieodebrania recepty w podanym terminie zostanie ona przesłana pocztą na adres pacjenta wraz z fakturą przelewową. Do kosztu usługi zostanie wówczas doliczony koszt wysyłki.

Szczegóły dotyczące sposobu realizacji usługi „Kontynuacja farmakoterapii” znajdują się w regulaminie.

Regulamin usługi Kontynuacja farmakoterapii Formularz zamówienia recepty

W związku z obostrzeniami NFZ, uprzejmie informujemy o konieczności posiadania w trakcie wizyt lekarskich aktualnego dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie społeczne (ZUS, KRUS).

W sytuacji braku dokumentu ubezpieczenia nie będzie możliwe korzystanie z refundacji na zalecane leki, wypisywane leki będą pełnopłatne.

Jeżeli posiadają Państwo ubezpieczenie zdrowotne w Towarzystwie: Uniqa, Inter Polska, Inter Zdrowie, PZU, Allianz, Polmed, ENEL-MED, Compensa TU, Signal Iduna, Victor powinni Państwo wiedzieć, iż na każde badanie USG badania laboratoryjne i mikrobiologiczne potrzebne jest skierowanie od lekarza prowadzącego.

Skierowanie na USG jest ważne 90 dni od daty wystawienia. Skierowanie na badania diagnostyczne jest również konieczne i jest ważne przez 30 dni od daty wystawienia.

Więcej informacji uzyskają Państwo pod numerem (22) 637 50 01 lub u swojego Ubezpieczyciela.

Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Zasady udostępniania dokumentacji zostały określone przepisami Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z dnia 31 marca 2009 r.)

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta:
http://www.bpp.gov.pl/dla-pacjenta/akty-prawne/

Dokumentacja medyczna udostępniana jest pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta. Po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia.

Dokumentacja medyczna jest udostępniania na podstawie pisemnego wniosku pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez pacjenta upoważnionej.

Udostępnienie dokumentacji medycznej osobie uprawnionej odbywa się za okazaniem dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Opłata za wydanie dokumentacji medycznej wynosi 0,30 zł za stronę kserokopii tej dokumentacji.

Upoważnienie do wydania dokumentacji medycznej

Badania ginekologiczne osób poniżej 18 roku życia wymagają  zgody przedstawiciela ustawowego (rodzica) osoby badanej – art. 32 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008r. Nr 136, poz. 857 z późn. zm.). Przedstawiciel ustawowy (rodzic) może przebywać przy badaniu ginekologicznym.

Pisemna zgoda może być udzielona poprzez wpis do dokumentacji medycznej z podpisem przedstawiciela ustawowego (rodzica) lub na osobnym dokumencie. Zgoda może być wystawiona na jedno konkretne badanie lub na serię badań  np. na stałą opiekę ginekologiczną.

Jedynie na zabiegi operacyjne lub zastosowanie metody diagnostycznej lub leczniczej stwarzającej podwyższone ryzyko dla Pacjenta bezwzględnie wymagane jest uzyskanie pisemnej zgody.

Podczas ciążowej wizyty u położnej będziesz pytana o kilka podstawowych rzeczy. Poniżej przedstawiamy część z nich wraz z krótkim objaśnieniem.

1. Obrzęki

Obrzęki to jedna z typowych dolegliwości występujących w drugiej połowie ciąży, a zwłaszcza tuż przed porodem.

U przyszłej mamy obrzęki nóg, szczególnie w okolicy kostek czy obrzęki rąk, a przede wszystkim dłoni, są zupełnie naturalne. Przyczyną ich występowania jest utrudniony odpływ żylny, nadmiar wody i soli w organizmie, ale dokładnie ich etiologia nie jest poznana. Na ogół ustępują po odpoczynku nocnym.

Opuchlizna może być większa, jeśli w ciągu dnia ciężarna długo przebywała w pozycji stojącej lub siedzącej, gdy zbyt szybko lub nadmiernie nastąpił przyrost wagi oraz w przypadku wysokiej temperatury panującej na zewnątrz. Czasem jednak obrzęki mogą być objawem czegoś niedobrego. Dlatego ważna jest odpowiedź pacjentki czy zauważyła takie objawy i jaki tryb życia prowadzi. Pacjentka zna siebie najlepiej i wie czy powiększające się opuchnięcia są dla niej czymś naturalnym i występującym np. także przed ciążą, a związane są np. ze zbyt długim chodzeniem.

2. Waga

Obrzęki nie zawsze są widoczne. Czasem woda równomiernie rozkłada się w tkance podskórnej i wtedy mówi się o tzw. obrzękach ukrytych. Może o nich świadczyć gwałtowne przybieranie na wadze. Dlatego tak istotny jest pomiar przyrostu masy w danym okresie, a nie tylko sama wartość pomiaru. Ważne jest także BMI sprzed ciąży, bo jego wartość warunkuje optymalny wyznacznik przyrostu masy ciała jaki powinna osiągnąć pacjentka w danej ciąży, przez cały okres jej trwania.

W czasie kontroli wagi ocenie zostaje poddany przyrost i tempo wzrastania, a nie sam wynik. Do podsumowania brane są również pod uwagę warunki i sposób ważenia (w domu rano czy w ubraniu w przychodni wieczorem). Położne często proponują pacjentkom samoważenie w domu rano w dniu wizyty, aby uzyskać pomiar w porównywalnych warunkach.

3. Termin porodu

Wg ATG termin porodu powinien być wyznaczony na podstawie USG wykonanym przed upływem dziewiątego tygodnia ciąży. Jeżeli nie było ono wykonane, bierze się pod uwagę termin ostatniej miesiączki. Jeśli USG było wykonane do 9 tygodnia ciąży, a wiek płodu według badań z OM różni się o pięć dni od szacowanego terminu porodu, to należy zmienić jego termin. Jeśli w kolejnych miesiącach z badania USG wynika, że dziecko jest starsze, nie zmienia się już terminu a uznaje jedynie, że płód rozwija się nieco szybciej.

Tradycyjnie uważa się, że dziecko rodzi się po 280 dniach od terminu ostatniej miesiączki. Pod warunkiem oczywiście, że ma 28 – dniowe cykle, a owulacja przypada dokładnie w ich połowie. Z analiz wynika, że tylko 5 proc. dzieci rodzi się w terminie. Pozostałe przychodzą na świat między 37 a 42 tygodniem ciąży. Taka rozbieżność uznawana jest za normę.

Termin porodu ustala lekarz po rozpatrzeniu długości cykli miesiączkowych oraz na podstawie USG pierwszego trymestru i taką adnotację dokonuje w karcie ciąży. Położna potwierdza za każdym razem na podstawie którego terminu porodu wyznaczamy tygodnie ciąży, bo ich określenie jest ważne przy ocenie występowania niektórych objawów i nieprawidłowości.

4. Ruchy płodu

Ruchy płodu, ich obecność oraz zmiany ich charakteru (znaczące osłabienie, zanik lub gwałtowne nasilenie) są głównym objawem dobrostanu płodu, który może rozpoznać matka. Każda ich nieprawidłowość jest wskazaniem do pilnej konsultacji u lekarza prowadzącego lub w szpitalu. Informacja o ilości i rodzaju ruchów płodu to najprostsza, a zarazem bardzo przydatna i skuteczna technika wykrywania zagrożenia płodu.

Zwolnienia lekarskie wystawiane są maksymalnie 3 dni robocze wstecz i 3 dni robocze do przodu w stosunku do dnia wizyty lekarskiej. Do wystawienia zwolnienia lekarskiego potrzebne są:
1. dane pacjenta (imię, nazwisko, data urodzenia, PESEL)

2. dane adresowe pacjenta z kodem pocztowym, zgodne z miejscem pobytu pacjenta w czasie trwania zwolnienia lekarskiego

3. dane dotyczące ubezpieczenia (czy pacjent ubezpieczony jest w ZUS czy KRUS)

4. NIP pacjenta lub numer jego dowodu osobistego

5. NIP płatnika, czyli pracodawcy.

Błędnie wypisane zwolnienia mogą być poprawione, uzupełnione, czy wypisane ponownie tylko w obecności pacjenta w przychodni.