Postanowienia noworoczne – dieta

Nowy rok, nowa kartka w kalendarzu, nowa ja…. Kto z nas nie wypowiada takich słów kiedy zbliża się koniec roku? Noworoczne postanowienia zazwyczaj odzwierciedlają naszą wewnętrzną potrzebę wprowadzenia zmian w życie i to w różnych jego obszarach. Najczęściej, od Nowego Roku, chcemy lepiej dbać o swoje zdrowie, dlatego oprócz wykonania zaległych badań profilaktycznych planujemy popracować nad zmianą swojej diety. Pytanie tylko jak to zrobić? Od czego zacząć i jakie faktycznie zmiany w diecie wprowadzić, aby w tym roku noworoczne postanowienia udało się w pełni zrealizować? Poniżej przedstawiam kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci opracować swoją indywidualną listę noworocznych celów w tym obszarze.

  • Bardzo dokładnie określ/opisz każde postanowienie – stwierdzenie „będę się więcej ruszała”, „zapisze się na siłownie” lub „będę się zdrowiej odżywiała” są zbyt ogólnymi celami, które bardzo łatwo można obejść a tym samym nie zrealizować.
  • Określ maksymalnie 3 zmiany. Większa ilość jednocześnie wprowadzanych zmian będzie Cię dekoncentrować i zbytnio absorbować.
  • Zachowaj realizm. Zakładany cel musi być możliwy do realizacji, czyli musi uwzględniać Twój tryb życia, charakter czy możliwości czasowe.
  • Określ dokładnie czas, jaki dajesz sobie na wprowadzenie każdej zmiany.

Kolejnym krokiem, niezbędnym do opracowania listy noworocznych postanowień, jest przeanalizowanie swojego dotychczasowego sposobu odżywiania. Najlepiej przez 3 dni z rzędu dokładnie notować co spożyłaś. Następnie odpowiadając na poniższe pytania będziesz mogła łatwo określić nad czym warto w diecie popracować w nadchodzącym roku:

  1. Czy jadasz posiłki o regularnych porach?
  2. Czy jadasz około 4-5 posiłków w ciągu dnia?
  3. Czy w każdym Twoim posiłku znajdują się warzywa?
  4. Czy wypijasz w ciągu dnia 2-2,5l płynów?
  5. Czy regularnie jadasz śniadania?
  6. Czy spożywasz ryby 1-2 razy w tygodniu?
  7. Czy przynajmniej raz w tygodniu jesz nasiona roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca, soja, groch, fasola)?
  8. Czy regularnie jesz kasze?
  9. Czy okazjonalnie jadasz fast foody?
  10. Czy ćwiczysz przynajmniej 2 razy w tygodniu?

Pamiętaj, że każda, nawet najmniejsza, zmiana, jaką uda Ci się wypracować w diecie od nowego roku wpłynie nie tylko na poprawę Twojego zdrowia, ale wzmocni także twoją samoocenę i motywację do dalszej pracy.

 

 
Leave a reply