Kiedy wskazana jest suplementacja witaminy D?

Witamina D to prawdziwy eliksir życia. Wspiera naszą odporność, chroni przed szeregiem chorób cywilizacyjnych, a nawet przed nowotworami. Ale czy mamy jej wystarczająco dużo?

Jak się okazuje, aż prawie 70% Polaków cierpi na jej niedobór, a w skali światowej miliard osób ma problem z prawidłowym jej poziomem w organizmie. Niedobór witaminy D jest powszechnym problemem, a jak wskazują najnowsze badania jej niedostateczna ilość może prowadzić do chorób układu sercowo-naczyniowego, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, infekcji, ogólnego osłabienia organizmu. Długotrwałe utrzymywanie jej na niskim poziomie tworzy dogodne środowisko dla rozwoju różnych rodzajów raka, chorób autoimmunologicznych. Witamina D jest także ściśle związana z poziomem wapnia i magnezu w organizmie. Jej niedobór powoduje zbyt niską przyswajalność mikroskładników, a tym samym zwiększa ryzyko uszkodzeń kości, a także powstania osteoporozy.

Kiedy więc powinniśmy ją suplementować?

Eksperci zalecają suplementację witaminy D już od pierwszych dni życia aż do późnej starości. Zalecana dawka to 600-1000 IU/dobę u dzieci i młodzieży od 1. do 18. roku życia – zależnie od masy ciała. Osobom dorosłym i seniorom zaleca się dawkę 800-2000 IU/dobę – zależnie od masy ciała. U noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia dawka wynosi 400 IU/d, a od 6 do 12 miesiąca 400-600.

Kobiety w ciąży, osoby otyłe, ciemnoskóre lub pracujące na nocnych zmianach – dla nich zalecane dawki w suplementacji tej witaminy są wyższe i należy skonsultować je z lekarzem. Warto podkreślić, że w przypadku istotnych deficytów witaminy D stosuje się dawki lecznicze, często znacznie większe od tych zalecanych w profilaktyce i przedstawionych powyżej.

Jak zbadać poziom witaminy D?

Stężenie witaminy D3 oraz jej metabolitów (25-hydroksy i 1,25-hydroksy) bada się bardzo łatwo. Test krwi jest jedynym wiarygodnym sposobem określenia potrzeb Twojego organizmu – badanie wykonasz w każdym renomowanym laboratorium.

Jeśli przez dłuższy czas czujesz:

  • bóle kostno-mięśniowe,
  • choroby przyzębia,
  • utratę apetytu,
  • biegunkę,
  • bezsenność,
  • zaburzenia widzenia,
  • niesmak i pieczenie w jamie ustnej i gardle,

to prawdopodobnie możesz cierpieć na niedobór witaminy D. Skontaktuj się jak najszybciej ze swoim lekarzem i zgłoś się na badania, aby wykluczyć niedobory lub podjąć odpowiednie działania lecznicze, które pomogą Ci uchronić się przed szeregiem chorób.

Leave a reply