Jak zdrowo przeżyć Święta w ciąży?

Okres świąteczny wiąże się zwykle z chwilami radości przeżywanymi w gronie rodzinnym, ale to również czas przygotowań, które mogą być szczególnie męczące dla kobiet spodziewających się dziecka. Przeczytaj kilka prostych rad, które pomogą cieszyć się Świętami i zapomnieć o pewnych niedogodnościach związanych z ciążą.

1. Jedz mało, a często

Zasada ta dotyczy oczywiście całego okresu ciąży, ale, jak wiemy, Święta to czas wyjątkowo sprzyjający ucztowaniu. Kolacja wigilijna czy świąteczny obiad to posiłki, podczas których jemy zazwyczaj dużo i w krótkim czasie. Spróbuj dać czas organizmowi na strawienie przyjmowanych pokarmów, w ten sposób będziesz mogła się cieszyć przysmakami bez skutków ubocznych w postaci np. niestrawności.

2. Pij dużo wody

W świątecznej gorączce łatwo zapomnieć o codziennej butelce wody. Tymczasem odpowiednie nawodnienie organizmu to bardzo ważna sprawa. Upewnij się, że zawsze masz pod ręką szklankę wody.

3. Pamiętaj o codziennej dawce ruchu

Aktywność fizyczna w ciąży jest bardzo ważna, pomaga utrzymać dobre samopoczucie i odpowiednią sylwetkę, przygotowuje do porodu. Święta to świetny czas na spacery z rodziną, które są bardzo dobrą formą ruchu dla kobiet w ciąży. A może w ramach odpoczynku po świątecznych przygotowaniach uda się wyskoczyć na basen?

4. Wysypiaj się

Wiele kobiet czuje się podczas ciąży zmęczonych i sennych. Święta to idealny czas, aby pozwolić sobie na drzemki w ciągu dnia czy dłuższe pozostanie w łóżku rano. Daj sobie czas na zregenerowanie sił. Kiedy na świecie pojawi się oczekiwane dziecko, może nie być tak łatwo o czas na dłuższy odpoczynek w łóżku.

5. Nogi do góry!

Ze względu na ucisk, jaki powiększająca się macica wywiera na żyłę główną dolną oraz z powodu zwiększonej ilości krwi w organizmie, kobiety ciężarne często skarżą się na opuchnięte nogi. Przedświąteczna krzątanina w kuchni, wyprawy po prezenty wymagają długiego przebywania w pozycji stojącej. W Święta pozwól sobie na wypoczynek w pozycji leżącej z uniesionymi nogami. W ten sposób ułatwisz przepływ krwi z dolnych partii ciała do serca.

6. A może w tym roku prezenty online?

Szukanie prezentów i odwiedzanie sklepów bywa męczące. Być może w tym roku dobrym pomysłem będzie zamówienie podarków w sklepie internetowym. Zaoszczędzisz w ten sposób na czasie, który dzięki temu będziesz mogła wykorzystać na odpoczynek i zadbanie o dobre samopoczucie swoje oraz dziecka.

7. Przyjmij pomoc innych

Pozwól rodzinie odkurzyć, zmielić mak na makowiec czy pozmywać. Dla niektórych przyjęcie pomocy lub poproszenie o nią może być bardzo trudne, jednak naprawdę warto spróbować. Twoi bliscy na pewno świetnie wywiążą się z obowiązków, a nawet jeśli coś nie do końca pójdzie po twojej myśli, nie warto popadać w perfekcjonizm. W końcu Święta Bożego Narodzenia to czas, który chcemy dzielić z najbliższymi, z radością i nadzieją oczekując narodzin dziecka.

Leave a reply