Ile nazw ma cukier?

Starasz się odżywiać zdrowo? Próbujesz ograniczyć spożywanie cukru do minimum? To dobrze, ale wiedz, że wszędzie czyhają na Ciebie pułapki. Jeśli jednak odpowiednio się przygotujesz i poznasz swojego wroga z każdej możliwej strony, zakupy w sklepie spożywczym nie będą stanowić dla Ciebie problemu, a Ty będziesz cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką!

Producenci żywności nie przejmują się zaleceniami dotyczącymi spożywania cukru. Wiedzą, że jest to substancja mocno uzależniająca i dodają go właściwie do każdego możliwego produktu. Im częściej go jemy, tym więcej go pragniemy, a to firmy produkujące żywność cieszy najbardziej. Przemysł spożywczy do wyrobu swoich produktów używa trzech rodzajów substancji słodzących: cukru naturalnego, cukru półsyntetycznego i syntetycznego (słodziki). I chociaż niektóre z nazw dobrze znasz, to zapewne wiele okaże się dla Ciebie obcych. Przeczytaj uważnie i unikaj ich na etykietach produktów, które kupujesz!

Acesulfam K (E 950)

Do syntetycznych, a więc sztucznych cukrów należy Acesulfam K. Jest on bardzo słodki, bo prawie 200 razy bardziej od sacharozy, a dodatkowo nie zawiera kalorii. Chociaż powszechnie uważa się, że Acesulfam K nie jest szkodliwy dla zdrowia, naukowcy alarmują, by tak ochoczo nie sięgać po żywność, która go zawiera. Niektórzy z nich uważają, że może on powodować nadpobudliwość, bóle głowy czy wysypkę. Tak więc lepiej ograniczyć jego spożycie do minimum.

Sorbitol lub syrop sorbitolowy (E 420)

Należy on do półsyntetycznych środków słodzących. Znajdziemy go w czekoladkach, batonach, gumach do żucia, suszonych owocach, sosach, a nawet w niektórych mrożonych rybach! Spożywany w nadmiarze, powoduje bardzo nieprzyjemne dolegliwości: biegunkę, bóle brzucha, wzdęcia, gazy, bolesne skurcze jelit, zaburzenia trawienia, a nawet może niekorzystnie wpłynąć na układ nerwowy.

Syrop glukozowo-fruktozowy

Jest tani w produkcji i łatwy w przechowywaniu, dlatego dodaje się go prawie do każdego produktu ze sklepowych półek. Spożywanie go powoduje otyłość, choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzycę typu 2, a nawet oskarża się go o stłuszczenie wątroby.

Aspartam (E 951)

Jeden z popularniejszych, syntetycznych produktów słodzących. Główny składnik większości słodzików, napojów dietetycznych, napojów energetycznych, a nawet używany jako substancja słodząca w lekach dla dzieci. Aspartam ze względu na zawartość fenyloalaniny w składzie może wywoływać bóle głowy, nadpobudliwość, agresję, uczucie zmęczenia, arytmię serca i migreny. Dodatkowo, dodawany do ciepłych napojów wytwarza związki rakotwórcze.

Fruktoza

Fruktozie przypisuje się wzmożone wytwarzanie trójglicerydów we krwi, a zwiększona ich ilość zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, a także może przyczyniać się do uszkodzenia wątroby.

Maltodekstryna

Powstaje m.in. ze skrobi ziemniaczanej, ryżowej i kukurydzianej. To węglowodan złożony, jednak w przeciwieństwie do większości z nich, bardzo szybko się rozkłada, zmieniając się w glukozę. Osoby odchudzające się, doskonale zdają sobie sprawę, że produkty błyskawicznie podnoszące poziom cukru we krwi powodują uczucie głodu – tym samym jemy więcej, częściej i dokładamy sobie dodatkowych kilogramów.

Dekstroza

Czyli inaczej glukoza. To cukier prosty, który naturalnie występuje w owocach i miodzie. Na skalę przemysłową produkuje się go za pomocą procesu zwanego hydrolizą enzymatyczną lub kwasową. Dekstroza to substancja, która w bardzo szybkim tempie podnosi poziom cukru we krwi. Cukier ten znajdziemy w wielu produktach – jogurtach, owocowych maślankach, serkach homogenizowanych, sokach, przetworach owocowych i słodyczach.

Leave a reply