• Witamina D

    Witamina D

    Witamina D pełni bardzo ważną rolę w organizmie człowieka. Jest odpowiedzialna, m.in. za strukturę kości, zębów, ma wpływ na układ krążenia, odporność. Witamina D produkowana jest w organizmie człowieka wskutek promieniowania słonecznego UVB. Wystarczy ok. 15 minut spaceru, aby wyprodukować dzienne zapotrzebowanie witaminy D. Jednak promienie słoneczne skutecznie wpływają na produkcję witaminy D tylko od maja do sierpnia. Jakie są skutki niedoboru witaminy D i jak się przed nimi bronić?

    Skutki niedoboru witaminy D:

    • Bezsenność.
    • Problemy ze wzrokiem – witamina D spowalnia negatywny wpływ starzenia się na kondycję wzroku i poprawnego widzenia.
    • Osłabienie organizmu – niedobór witaminy D zwiększa ryzyko infekcji wirusowych, szczególnie jesienią i zimną. Witamina D zwiększa produkcję przeciwciał bakteriobójczych.
    • Złe samopoczucie – związane jest ze spadkiem odporności i zmniejszonej produkcji serotoniny w wyniku niedoboru.
    • Osłabiony apetyt.
    • Bóle kości i mięśni – witamina D korzystnie wpływa na układ kostny i mięśniowy, zmniejsza ryzyko łamliwości kości oraz wzmacnia mięśnie.

    Jak ustrzec się przed niedoborem witaminy D podczas jesieni i zimy?

    Od września do kwietnia powinno się przyjmować suplementacje witaminy D. W tym czasie promienie słonecznie nie wpływają efektywnie na produkcję witaminy D. Dorosła osoba powinna przyjąć od 800 do 2000 j.m. dziennie, a osoby po 65. roku życia powinny przyjmować wskazaną dawkę przez cały rok. Doskonałym źródłem witaminy D są również tłuste ryby (łosoś, makrela, węgorz), jajka i sery.

    Dodaj komentarz →

Dodaj komentarz

Cancel reply