Okres wakacji to czas podróży, wyjazdów i urlopów. Jeśli wcześniej odpowiednio zaplanujemy kierunek podróży, możemy przy okazji wzmocnić, zahartować organizm. Nie bez kozery wyjazdy do sanatoriów zalecane są dzieciom i ludziom starszym – tym, którzy najczęściej mogą mieć problemy z odpornością.

Po jakimś czasie od wyjazdu z domu – koniecznie z dala od miejsca stałego pobytu – organizm uruchamia mechanizmy obronne, które sprawiają, że zaczyna działać wydajniej. W ten sposób mobilizuje siły, by przystosować się do nowych warunków. Już na początku wyjazdu sami możemy zauważyć jego wpływ na nastrój, sprawniejszą przemianę materii, lepsze ukrwienie skóry czy błon śluzowych. Po jakimś czasie zwiększa się nasza wydolność włącznie z wentylacją płuc. Krew krąży w optymalnym tempie, jesteśmy lepiej dotlenieni. Później, pojawia się większa liczba czerwonych krwinek i kolejne odczuwalne ‚usprawnienia’. Co należy zrobić, aby to wszystko miało miejsce? Trzeba zmienić klimat. W nowym miejscu należy przebywać najmniej dwa-trzy tygodnie, bo każdy organizm potrzebuje czasu na aklimatyzację.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Warto przed wyjazdem zastanowić się, jaki kierunek wybrać, jakie miejsce wypoczynku będzie najbardziej odpowiednie. Można wtedy podwójnie skorzystać – zadbać o zdrowie i wypocząć, spędzić niezapomniane chwile w atrakcyjnym miejscu. Leczniczy wyjazd, czyli balneoterapia – albo inaczej leczenie klimatem – to metoda wspomagająca tradycyjne leczenie, oceniana jako wyjątkowo skuteczna.

Nad morze czy nad jezioro?

Bałtyk, niezwykle popularny turystycznie kierunek, może okazać się także zbawienny dla zdrowia, zwłaszcza dla osób z problemami z drogami oddechowymi, alergików. To gwarancja dobrej wentylacji płuc. Duża dawka jodu zawarta w morskim powietrzu przyda się mamom karmiącym piersią, a także wspomoże leczenie niedoczynności tarczycy. Nasycone cennymi pierwiastkami powietrze zawiera m.in. kryształki soli, które nawilżają gardło, ułatwiają odkrztuszanie, a sole magnezu mają działanie odczulające. To dobry kierunek dla osób kłopotami z nadciśnieniem. Bryza morska obecna w powietrzu nawilża drogi oddechowe, pobudza je do produkcji śluzu. Morski klimat wraz z promieniami słońca mają także wpływ na złagodzenie chorób reumatycznych, osteoporozy.

Klimat nad jeziorami zazwyczaj jest łagodny. Jest to zatem idealne miejsce na rekonwalescencję. Jako że woda w jeziorach jest cieplejsza niż w Bałtyku, chętniej i częściej pływamy. Nieforsowna, dostosowana do możliwości aktywność przekłada się na polepszenie pracy układu krążenia. Kąpiele także świetnie podnoszą odporność. Regularne pływanie wysmukla sylwetkę i ułatwia pozbycie się zbędnych kilogramów. Nad jeziorem dobrze poczują się osoby nadwrażliwe na zmiany pogody.

gory

Kiedy wybrać las

Górski klimat ma dobry wpływ na zdrowie osób z niedokrwistością (anemią), pomoże chorującym na gruźlicę czy astmę. Urlop tam to właściwa propozycja dla alergików – stężenie pyłków jest mniejsze niż na nizinach i osoby z alergią będą się tam czuły lepiej. Osoby zestresowane, znerwicowane odzyskają wewnętrzny spokój. Dzięki pieszym wędrówkom lepiej funkcjonują drogi oddechowe. Wypoczynek w górach ma wpływ na łagodzenie problemów skórnych, łącznie z trądzikiem czy cellulitem. Podczas spacerów nie tylko zdobywamy lepszą kondycję, a organizm jest lepiej dotleniony, ale także poprawia się samopoczucie, czujemy się młodsi, bardziej witalni. W styczności z naturą i przestrzenią można nabrać dystansu. Także skóra staje się odświeżona, oczyszczona, skutecznie wydala toksyny. Aktywność w górach ma korzystny wpływ na naszą odporność.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Nad morze czy nad jezioro?

Spacer po lesie jest najprostszą formą aktywności fizycznej, relaksu. Lekarze rekomendują pobyty w lasach przyszłym mamom – klimat sprzyjający spacerom. Dotlenią tam organizm swój i dziecka. Oddychanie ułatwiają jony ujemne obecne w powietrzu. Przyszła mama poprawi krążenie krwi i usprawni działanie układu ruchu: kości, stawów, mięśni, kręgosłupa. Podobnie jak w przypadku gór, spacery po lesie wyciszają, dają możliwość wytchnienia, dodatkowo zieleń ma dobry wpływ na psychikę. Spacer w samotności daje możliwość zastanowienia się, chwilę na refleksję. Lasy dobrze wpłyną na osoby zmęczone fizycznie i psychicznie, także cierpiące na nerwice. Powietrze przesiąknięte jest olejkami eterycznymi, najzdrowsze są dla nas lasy iglaste. Będzie to dobry kierunek dla osób z obniżoną odpornością i tych, które cierpią na migreny. Las powinien wybrać każdy, kto często się przeziębia. Świeże powietrze poprawia samopoczucie, obniża ciśnienie krwi. Leśny mikroklimat polecany jest osobom, które chcą wrócić do dobrej kondycji po operacji, chorobie.

Umów się na wizytę

Oferta specjalna!

 

Newsletter Babka Medica

Strefa Pacjenta

Przygotowanie do badań i wizyt
Porady i wskazówki jak przygotować się do wizyty ze specjalistą.
czytaj więcej
Ginekologia i położnictwo
Co powinnaś wiedzieć przed pierwszą wizytą u ginekologa w ciąży.
czytaj więcej
Poradnik
Cenne porady dotyczące zarówno zdrowia matki jak i dziecka.
czytaj więcej
Rozwiązania prawne
W tej sekcji znajdą Państwo obowiązujące rozwiązania prawne.
czytaj więcej